Horten kommune har fornyet og forenklet sine nettsider

Horten kommune har fornyet og forenklet sine nettsider

 

Horten er en kystkommune med en kystlinje som strekker seg hele 40 kilometer fra Tønsberg kommune i sør, til Re kommune i nord. I Horten kan man oppleve et nydelig friluftsliv og et sjarmerende byliv. 

 Responsive og moderne nettsider -  www.horten.kommune.no

Responsive og moderne nettsider - www.horten.kommune.no

Vi har erfart at god forberedelse på oppsett og vurderinger på oppbygging var nyttig for oss. Dette bidro Geir som prosjektleder fra ACOS positivt til. Vi har hatt god dialog og ikke minst var det ganske uproblematisk å få innlemmet vår egen grafiske profil og oppsett. Det satte vi pris på. Prosjektleder fra ACOS var alltid på, og svarte raskt med konkrete tilbakemeldinger. Oppdraget ble gjennomført innenfor de definerte kostnadsrammene, og vi har hatt god oppfølging underveis i prosjektet
— Inger Lise Hansen, Prosjektleder og kommunikasjonsansvarlig


Horten kommune har benyttet ACOS InfoLink CMS i mange år, og har gjort flere oppdateringer på nettsiden i løpet av disse årene. Nå var imidlertid tiden moden for å gjøre en større fornyelse med et nytt fullverdig design, og i tillegg skape en forbedret brukeropplevelse  nettsidene. Det er viktig for Horten kommune  at innbyggerne finner informasjon og får løst sine oppgaver på nett. 

«Vi ønsket å bygge en bedre dialog med våre innbyggere og skape en sterkere felles identitet i kommunen vår i tråd med kommunestyrets vedtatte kommunikasjonsstrategi»,  sier Inger Lise Hansen, Prosjektleder og kommunikasjonsansvarlig i Horten kommune. I tillegg hadde kommunen følgende fokusområder;
 
•         Fornyelse
•         Forenkling
•         Forbedret brukervennlighet
•         Oppdatere nettsiden med korrekt informasjon
 
Horten kommune har en arkitektur med synlige og enkle inngangsporter til de mest brukte tjenestene, og med elektroniske skjema i ACOS Søknadssenter kan innbyggerne i Horten enkelt finne frem til kommunale tjenester og skjema. På nettsiden til Horten er det lagt vekt på god navigasjon med store og tydelige knapper. Søkemotoren styrer innbyggerne frem til etterspurt informasjon om de oppdaterte tjenestene.
 
Før prosjektet startet hadde ACOS en workshop med Horten kommune for å kartlegge mulighetene for design, samtidig som ACOS kunne være rådgiver og legge føringer for blant annet universell utforming i prosessen.  Dette er viktig for å skape et ryddig og strukturert prosjekt. «Vi fikk til god samtale og mulighet for å drøfte flere problemstillinger med gode, tydelige svar», sier Inger Lise Hansen. 

Horten kommune hadde et sterkt ønske om å gjøre et skikkelig løft og var motiverte for å fornye seg. Prosjektet har vært godt styrt og det har vært rom for å tenke nytt. Fra kommunen møtte vi også en engasjert og fremtidsrettet gjeng som var med på å gi et så godt prosjektresultat
— Geir Hansen, Produktsjef Portal.