Noen av våre kunder som bruker vår portal- og selvbetjeningsløsning.


Horten kommune har fornyet og forenklet sine nettsider

Vi har erfart at god forberedelse på oppsett og vurderinger på oppbygging var nyttig for oss. Dette bidro Geir som prosjektleder fra ACOS positivt til. Vi har hatt god dialog og ikke minst var det ganske uproblematisk å få innlemmet vår egen grafiske profil og oppsett. Det satte vi pris på. Prosjektleder fra ACOS var alltid på, og svarte raskt med konkrete tilbakemeldinger. Oppdraget ble gjennomført innenfor de definerte kostnadsrammene, og vi har hatt god oppfølging underveis i prosjektet
— Inger Lise Hansen, Prosjektleder og kommunikasjonsansvarlig

Horten er en kystkommune med en kystlinje som strekker seg hele 40 kilometer fra Tønsberg kommune i sør, til Re kommune i nord. I Horten kan man oppleve et nydelig friluftsliv og et sjarmerende byliv. 
 
Horten kommune har benyttet ACOS InfoLink CMS i mange år, og har gjort flere oppdateringer på nettsiden i løpet av disse årene. Nå var imidlertid tiden moden for å gjøre en større fornyelse med et nytt fullverdig design, og i tillegg skape en forbedret brukeropplevelse  nettsidene. Det er viktig for Horten kommune  at innbyggerne finner informasjon og får løst sine oppgaver på nett. «Vi ønsket å bygge en bedre dialog med våre innbyggere og skape en sterkere felles identitet i kommunen vår i tråd med kommunestyrets vedtatte kommunikasjonsstrategi»,  sier Inger Lise Hansen, Prosjektleder og kommunikasjonsansvarlig i Horten kommune. I tillegg hadde kommunen følgende fokusområder;
 
•         Fornyelse
•         Forenkling
•         Forbedret brukervennlighet
•         Oppdatere nettsiden med korrekt informasjon
 
Horten kommune har en arkitektur med synlige og enkle inngangsporter til de mest brukte tjenestene, og med elektroniske skjema i ACOS Søknadssenter kan innbyggerne i Horten enkelt finne frem til kommunale tjenester og skjema. På nettsiden til Horten er det lagt vekt på god navigasjon med store og tydelige knapper. Søkemotoren styrer innbyggerne frem til etterspurt informasjon om de oppdaterte tjenestene.
 
Før prosjektet startet hadde ACOS en workshop med Horten kommune for å kartlegge mulighetene for design, samtidig som ACOS kunne være rådgiver og legge føringer for blant annet universell utforming i prosessen.  Dette er viktig for å skape et ryddig og strukturert prosjekt. «Vi fikk til god samtale og mulighet for å drøfte flere problemstillinger med gode, tydelige svar», sier Inger Lise Hansen. 

«Horten kommune hadde et sterkt ønske om å gjøre et skikkelig løft og var motiverte for å fornye seg. Prosjektet har vært godt styrt og det har vært rom for å tenke nytt. Fra kommunen møtte vi også en engasjert og fremtidsrettet gjeng som var med på å gi et så godt prosjektresultat» sier Geir Hansen, Produktsjef Portal. 
 
Kommunen med sine 3 100 følgere fikk svært gode tilbakemeldinger på Facebook etter lansering.


390px-Osen_komm.png

Fosenkommunene valgte ACOS – Fremtidens kommuneportaler

- Vi har gjennomført en veldig grundig anskaffelsesprosess og evaluering av de tilbudene vi fikk. Tilbudet fra ACOS var det tilbudet som totalt sett samsvarte best med de tildelingskriteriene som var oppstilt og vi er trygge på at vi har gjort et godt og fremtidsrettet valg.
— Eirin Folde, prosjektleder i Fosen Regionråd.


Fosenkommunene gjennomførte nylig en anbudsprosess for å anskaffe en ny portal- og selvbetjeningsløsning som oppfyller de ønsker og behov som stilles til en felles kontaktflate for innbyggerne og næringslivet på Fosenhalvøya. I november 2014 falt valget av leverandør på ACOS..

Fosenkommunene (Ørland, Bjugn, Åfjord, Rissa, Leksvik, Roan og Osen) har store ambisjoner for prosjektet som nå starter. Hovedmålsettingen til prosjektet er at Fosenkommunene skal ha de mest fornøyde innbyggerne i Norge når det gjelder digitale tjenester og digital innbyggerdialog.

Videre er sentrale mål med prosjektet:  
• Digital samhandling i og mellom kommunene skal forenkles og øke i omfang.
• Digitaliserte tjenester skal føre til at kommunene blir mer effektive og at ansattes hverdag forenkles.
• Fosenregionen skal være en foregangsregion når det gjelder digital informasjon og kommunikasjon også med eksterne målgrupper.
• Fosenregionen skal bli et eksempel på neste generasjons kommuneportal som andre regioner skal ønske å måle seg mot.

"Fosenkommunene har alltid vært langt fremme når det gjelder å ta i bruk IKT og gode løsninger for publikumstjenester. Portalen vi har i dag var ny og banebrytende når den ble lansert i 2000-2003, men i dag – over 10 år senere er den lite brukt og utgått på dato. Tiden var derfor moden for å gjøre et nytt større digitalt løft i forhold til digitale tjenester og innbyggerdialog. Derfor har vi jobbet grundig med målsetninger, kravspesifikasjon og planlegging av dette store og viktige prosjektet, og har nå valgt leverandør", sier Vidar Daltveit, Daglig leder i Fosen Regionråd.  


Bokn kommune lanserer nye fremtidsrettede nettsider 

Nettsida er tilpassa alle skjermstorleikar og er tilrettelagt i tråd med dagens nasjonale krav til offentlege nettstader. Utover våren og sommaren vil websida få påfyll av nyttig innhald. Den nye nettsida er meir tilrettelagt for sjølvbetening enn tidlegare nettsider til Bokn kommune. Her vil ein etter kvart finna dei vanlegaste elektroniske skjema. Dette vil gjera kvardagen enklare og meir effektiv for både innbyggjarane og dei tilsette i kommunen
— Webredaktør Jardar Havikbotn, Bokn kommune.

Bokn er en øy-kommune i Rogaland som består av tre bebodde øyer (Ognøy, Austre Bokn og Vestre Bokn) og 123 småøyer og holmer. 27. mai 2015 lanserte kommunen ny flott nettside. 

«Arbeidet med å laga ei ny nettside for Bokn kommune har pågått ei stund, og eg er glad for at me nå har laga ein god grunnmur som me kan bygga vidare på. Den nye nettsida gir oss eit visuelt løft, samstundes som innhaldet blir presentert på ein ryddig måte. Målet har heile tida vore at nettsida skal bli enklare å bruka, men det har også vore viktig å laga ei plattform som legg til rette for elektroniske søknader og som fungerar like godt på mobiltelefon og nettbrett, som på tradisjonelle datamaskinar, seier Ordførar Kyrre Lindanger som er godt nøgd med den nye nettsida. 


Bokn kommune har tatt i bruk ACOS sitt totalkonsept med sak- og arkivsystem, selvbetjeningsløsning og CMS-løsning, hvor de unike integrasjonene mellom løsningene er standard funksjonalitet. ACOS har en sømløs integrasjon mellom ACOS WebSak og ACOS InfoLink CMS som standard funksjonalitet med blant annet mulighet for å vise offentlig informasjon (ACOS Innsyn) både på intranett og internett og man kan linke direkte til informasjon i WebSak. Forfatter av en artikkel kan henvise til arkivverdige dokumenter, saker, møter som ligger i WebSak. Skjemaløsningen er også integrert med ACOS WebSak med avlevering av skjema til ACOS WebSak for videre saksbehandling. 

Me har oppnådd våre mål med ny nettside og oppdraget er tilfredsstillande gjennomført. Me er godt nøgd med ACOS sine produkt, tenestar og samarbeidet med ACOS. Me har fått god oppfølging og service frå medarbeidarane i ACOS. Viljen frå alle kontaktpersonar til å imøtekomme ønskjer som dukka opp undervegs opplevde me som svært positivt. Alt i alt god responstid og oppfølging, seier Stein Magnar Askeland-Gjerde, Prosjektleder Bokn kommune.  

«Arbeidet sammen med Bokn kommune har vært et godt og konstruktivt samarbeid. Bokn kommune hadde et sterkt ønske om å gjøre et skikkelig løft og var motiverte for å fornye seg. Prosjektet har vært godt styrt av prosjektgruppen i Bokn, som har gitt et så godt prosjektresultat», sier Birte Hjellvik, Prosjektleder i ACOS. 


SYS-kommunene lanserer nye nettsider 

 
Målet med prosjektet var at SYS-kommunane skulle redesigne nettsidene til meir brukarvennlege løysingar, bygd opp på ein ny informasjonsstruktur, og at nettsidene skulle bli responsive. Vi er meget fornøyd med gjennomføringa av oppdraget, og samarbeidet med ACOS har fungert godt. Omlegging frå gamal til ny nettside gjekk mykje betre enn forventa. Det er viktig å kunne jobbe uforstyrra med nytt innhald, og bruke tid på dette før ein relanserer
— Marit Kleiven, prosjektleder SYS-kommunene.

IKT samarbeidet i SYS omfatter de 9 kommunene Førde, Jølster, Naustdal, Gaular, Hyllestad, Askvoll, Fjaler, Solund og Høyanger kommuner, med totalt 33 000 innbyggere. Kommunene har benyttet ACOS InfoLink CMS siden 2007, og gjennomførte i 2007-2009 et fellesprosjekt hvor de lanserte nettsider hvor informasjonsstrukturen var basert på LOS. I 2014 var kommunene ute på anbud for redesign og omlegging til responsive nettsider for alle 9 kommunene med følgende prosjektmål;  


1.      Bidra til at brukarane av dei kommunale nettsidene har eit reelt digitalt førsteval.
2.      Bidra til effektivisering og innsparing i kommunane, ved at brukarane nyttar digitale kanalar i staden for anna kontakt med kommunen.
3.      Utvikle ein ny (eller justert) kommunal informasjonsstruktur for 9 kommunar pga. omlegging frå LOS. 

ACOS vant anbudet
ACOS vant anbudet i konkurransen med andre store designbyrå, og har siden april 2014 jobbet med å lage en ny informasjonsarkitektur og et masterdesign i samarbeid med kommunene. Masterdesignet ble først implementert hos Førde kommune, og tilsvarende design ble implementer hos de andre kommunene, med lokale tilpasninger. Designet er responsivt, universelt utformet og følger føringer i blant annet kriteriesett fra Difi. Ved lansering av nye nettsider har kommunene også tatt i bruk nye ACOS Innsyn. 

Se nettsidene her:

Førde Kommune, Jølster Kommune, Naustdal Kommune, Gaular Kommune, Hyllestad Kommune, Askvoll Kommune, Fjaler kommune, Solund kommune, Høyanger kommune 

«Redesignprosjektet med SYS IKT har vært et spennende og målrettet prosjekt. Samarbeidet med prosjektleder og prosjektgruppen i kommunen har vært svært godt fra første dialog. Kommunene hadde klare mål, men var også åpne for innspill underveis i prosessen. Vi er svært fornøyd med at vi i dette prosjektet har fått vist frem hva våre grafiske designere kan gjøre sammen med våre fagkonsulenter på brukervennlighet, informasjonsarkitektur og system. Vi håper og tror at både kommunene og innbyggerne blir fornøyd med de nye nettsidene», Geir Hansen, Prosjektleder i ACOS.

 


Kommunenett Søre Sunnmøre 

Kommunen ynskjer at heimesida skal bli brukt dagleg, ikkje berre som ein informasjonskanal frå kommunen, men også som ein stad der innbyggarane i Hareid (og andre) kan gi tilbakemeldingar.Vi har forsatt nyhende på framsida, men ikkje så framtredande som før. Vi har lagt stor vekt på søk, at det skal vere enkelt å finne fram via søket vårt. Elles så er portalen bygd opp med emne, ikkje organisasjonsstrukturen vår. I tillegg til å spreie informasjon, ynskjer vi gjennom heimesida å styrke lokaldemokratiet og skape interesse for kommunalt arbeid og for kommunen generelt. Vi meinar no å ha fått organisert sida vår godt, og vonar ho er innbydande og lett tilgjengeleg for dei fleste
— Helga Bøe-Grimstad, prosjektleder for Kommunenett søre sunnmøre.

Kommunenett søre Sunnmøre er et interkommunalt IKT-samarbeid mellom kommunene Hareid, Herøy, Sande, Ulstein, Vanylven, Volda og Ørsta, totalt 46 000 innbyggere. Samarbeidet skal støtte opp under kommunene sin tjenesteproduksjon og medvirke til kostnadseffektiv oppnåelse av kommunene sine overordna mål. Kommunene Hareid, Herøy, Ulstein, Vanylven, Volda og Ørsta valgte i januar 2013 å innføre ACOS InfoLink CMS som sin nye publiseringsløsning. ACOS ble valgt på bakgrunn av det økonomisk mest fordelaktige tilbudet. Tilbudet fikk høyest vektet poengsum basert på individuelle grunngivende karakterer for hvert av de tre tildelingskriteriene funksjonalitet og brukervennlighet (55%), pris (35%) og implementering, opplæring og support/vedlikehold (10%).  

Kommunene innførte ACOS InfoLink CMS i perioden januar – august 2013. Kommunene har fått nye nettsider som er bygget opp rundt søkefelt i forhold til tjenester og artikler. Forsidene har store gode knapper/bokser som gjør det enkelt for brukeren å finne den informasjonen en søker. ACOS har bistått med oppsett, designleveranse, opplæring og prosjektledelse. Kommunene har tatt i bruk ACOS InfoLink Mobil for å tilpasse nettsidene til bruk på smarttelefoner. 

Se nettsidene her:
www.hareid.kommune.no, www.heroy.kommune.no, www.ulstein.kommune.no, www.vanylven.kommune.no, www.volda.kommune.no  

«Kommunenett Søre sunnmøre har styrt prosjekt godt og har hatt en tydelig prosjektleder. Vi har jobbet med en engasjert og fremtidsrettet prosjektgruppe i kommunene som var med på å gi et så godt prosjektresultat,
Sølvi Fremstad – forretningsansvarlig Portal & Selvbetjening.


Bergen Air flyr høyt med ny CMS-løsning

«Vi har brukt ACOS InfoLink CMS som vår publiseringsløsning siden 2005. Når vi nå lanserte ny rute til Shetland ønsket vi å gjøre et digitalt løft på nettsidene. Vi fikk derfor ACOS sine grafiske designere til å lage et nytt og forenklet design, vi søkemotoroptimaliserte nettsiden og omstrukturerte informasjonen»
— Geir Hellsten, daglig leder

Bergen Air Transport er Norges minste flyselskap, men selv om det er minst har selskapet lange tradisjoner og store ambisjoner. Nylig relanserte Bergen Air Transport sin nye nettside samtidig som de åpnet ny direkterute til Shetland.

Viktigheten av synlighet og enkelhet  

ACOS har sammen med Bergen Air Transport jobbet med å vektlegge enkelhet for brukerne, sortert og prioritert informasjonen på nettsidene etter relevans. Vi har utformet et helt nytt grafisk design, søkemotor optimalisert sidene for å sikre gode treff på google og implementert statistikk for å kunne måle og følge bruken på nettsidene. 

«For oss i flybransjen er det viktig å henge med i utviklingen. Vi ønsket å tilby både informasjon om hvordan vi kan løse ulike transportbehov og samtidig gjøre det enkelt for våre passasjerer som skal booke en av våre ruter, enten det er Bergen-Notodden eller Bergen-Shetland» sier Hellsten. 

Mobiltilpasset og tilgjengelig

De nye nettsidene er utformet i responsivt design. Det betyr at de tilpasser seg den enheten kundene ser nettsidene i. Bruker du mobiltelefon tilpasses nettsiden denne skjermflaten, bruker du nettbrett optimaliseres visningen for denne skjermstørrelsen osv. 

«Vi har mange kunder som er på farten og det at vi nå har nye nettsider som er like brukervennlige om de sitter foran PC som om de bruker mobilen har vært viktig for oss. Det er også vært viktig at vi fortsatt kan bruke den funksjonelle og kraftige publiseringsløsningen som ACOS InfoLink CMS er, til å raskt selv kunne oppdatere informasjon og gi informasjon til våre passasjerer raskt og enkelt» Geir Hellsten.

Les mer om Bergen Air 


Gjesdal kommune har skiftet ham 

 
 
«Gjesdal kommune sine nettsider fremstår i ny drakt. Sagt med andre ord – vi skifter ham. Målet med dette hamskiftet er at Gjesdal kommune sine nettsider skal bli enda bedre, at informasjon om alle våre tjenester og tilbud skal bli lettere tilgjengelig for innbyggerne. Det er viktig for oss som sitter i ledelsen i denne kommunen, enten vi er administrativt ansatte eller politisk valgt”
— Ordfører i Gjesdal, Frode Fjeldsbø.

En offensiv og fremtidsrettet kommune

«Arbeidet sammen med den resultatorienterte og engasjerte prosjektgruppen i Gjesdal kommune har vært et inspirerende samarbeid og prosjekt. Kommunen har nå fått på plass nye responsive sider, og det målrettede arbeidet som kommunen har lagt ned har gitt et svært godt prosjektresultat» Geir Hansen, senior konsulent i ACOS. 

 

 

Et prosjekt levert innenfor kostnadsrammene og tidsplan

En viktig utfordring i alle prosjekt er å overholde fremdriftsplan og kostnadsrammene for prosjektet. Derfor har prosjektet jobbet strukturert i forhold til den fastsatte prosjektplanen. 

«Kravet til fremdrift ble overholdt helt 100% og oppdraget ble løst innenfor kostnadsrammene, sier Odd Ørstavik, IKT-leder i Gjesdal kommune. Gjennomføringen av tjenestene som ACOS har levert i prosjektet har vært helt topp og prosjektleder fra ACOS var meget bra og hadde meget god kontroll i prosjektet, sier Ørstavik. 

En åpen, inkluderende og tilgjengelig nettside

Målet Ordføreren har hatt er at Gjesdal kommune med de nye nettsidene skal være åpen, inkluderende og tilgjengelig. Nettsidene er kommunen sitt ansikt utad både mot innbyggere, politikere, media og andre brukere. Prosjektgruppen i kommunen og ACOS har jobbet etter dette overordnede målet i prosjektet. 

«Det er viktig at både jeg som ordfører, hele det politiske apparatet og kommunen sett under ett fremstår som åpne, inkluderende og tilgjengelige. Du skal kunne nå oss og følge oss om du vil, sier ordføreren. Ordføreren ønsker innbyggerne velkommen til de nye nettsidene og håper de finner det de leter etter på en enklere måte.   


Nittedal kommune velger ACOS

 
 
Vi har som ambisjon å skape Norges beste kommunale nettsider i samarbeid med ACOS, og ser frem til det samarbeidet, kreativiteten og løsningene vi skal få på plass sammen, sier Smith-Solevåg.

Vi har jobbet grundig med strategien for hvordan vi skal nå denne målsetningen, og etter en omfattende anbuds- og evalueringsprosess utpekte ACOS seg som den foretrukne leverandøren i konkurransen. ACOS ble valgt på bakgrunn av funksjonalitet, brukervennlighet, leveransekvalitet og referanser.
— Geir Smith Solevåg, Prosjektleder

Prosjektet er kalt «24/7: På nett med innbyggerne» der tiltakspunktene blant annet inkluderer ny- og forbedret nettportal og skjemaløsning. Kommunikasjonssjef i Nittedal kommune, Geir Smith-Solevåg, har store forventninger til det kommunen har i vente. 


Bjerkreim kommune

 
 
 
De gamle nettidene hadde “gått ut på dato”, og manglet mye av funksjonaliteten som kreves av moderne nettsider i dag. Vi har derfor valgt ACOS InfoLink CMS på bakgrunn av funksjonalitet og pris.
— Tora-Britt Svela, Prosjektleder

Totalt sett er vi meget fornøyd med leverandørens produkt, tjenester og oppfølging. Vi har fått raskt svar på henvendelser fra ACOS underveis i prosjektet. Samarbeidet og dialogen mellom ACOS og oss har fungert meget bra, sier Mads-Yngvar Fuglestad, IKT-konsulent i Bjerkreim kommune

Vi er svært godt fornøyd med samarbeidet med prosjektleder i ACOS og samarbeidet innad i egen organisasjon. Når vi til slutt også er meget godt fornøyd med resultatet, så har vi opplevd det meste som svært positivt, sier Tora-Britt Svela.  Les mer om prosjektet her.


Finnmark fylkeskommune

 

 
 
Fremdrift har vært overholdt fra leverandør sin side. Prosjektet har vært organisert på den måten at “all” dialog gikk mellom prosjektlederne fra FFK og ACOS. Dette har vært en effektivt arbeidsmåte.

FFK er særdeles fornøyd med teamet som ACOS stilte opp med
— Jonny Aikio, Prosjektleder FFK

Finnmark fylkeskommune ønsket å anskaffe en nettjeneste som kunne ivareta flere nivåer, slik at løsningen kan benyttes av alle virksomhetene tilknyttet fylkeskommunen. Fylkeskommunen valgte ACOS for best kvalitet i sin løsning.


Austevoll Kommune

 
 
Med den nye hjemmesiden som rammeverk kan vi enkelt oppdatere innbyggerne med nyttig informasjon fra kommunen. Ved at vi nå også gir innbyggerne innsyn og tilgang på digitale skjema er vi kommet langt mot å være den åpne og tilgjengelige JA-kommunen vi er kjent for å være – nå også på nett. Vi er veldig fornøyd med løsningene vi har fått levert og samarbeidet med ACOS i denne prosessen
— Helge Njåstad, tidligere ordfører

Austevoll kommune har som mål å gjøre det lettere for folk å komme i kontakt med kommunen. Et viktig ledd for å gjøre dialogen med innbyggere lettere har vært lansering av nye nettsider med fokus på selvbetjening.

«Austevoll er en JA-kommune. Med det mener vi at vi skal si ja til alt det ikke er en god grunn til å si nei til. I mange år hadde vi en utdatert og statisk nettside. Det var en ren informasjonsnettside uten muligheter for selvbetjening og dialog. Den gamle nettsiden gjenspeilte heller ikke merkevaren Austevoll kommune på en god måte i form av alle de positive prosessene og den høye aktiviteten som skjer i kommunen vår», sier tidligere ordfører Helge Njåstad, nå leder av Stortingets kommunal- og forvaltningskomité.

«Derfor bestemte vi oss for å lansere helt nye nettsider med fokus på selvbetjening og dialog med våre innbyggere». Ler mer om prosjektet her.


Nordland Fylkeskommune

 
I etterkant av oppgradering hos Nordland fylkeskommune har vi gjennomført svært lite intern opplæring, og løsningen har vært intuitiv for redaktørene å ta i bruk
— Karianne Pedersen, Webansvarlig Nordland fylkeskommune

Nordland fylkeskommune har vært kunde av ACOS siden 2009. www.nfk.no inneholder hovedsiden til Nordland fylkeskommune, samt at den inneholder 60 portal i portaler (underportaler). Samtlige videregående skoler i fylket har nettsider via portalen. ACOS InfoLink CMS gir deg mulighet til å opprette så mange portal i portaler du måtte ønske.

Fylkeskommunen redesignet nettsiden i 2014 og har nå lansert en mer brukervennlig og innbyggerrettet nettside. "Målet med prosjektet er bedre universell utforming på nettsidene og øke tilgjengeligheten for våre kunder. Mer fokus på informasjon i stedet for på nyheter. Teknisk team og designer hos ACOS har fungert godt hele veien. Oppdraget ble tilfredsstillende gjennomført og innenfor definerte kostnadsrammer. Vi har endelig klart å få en informasjonsnettside i stedet for en som fokuserte for mye på nyheter", sier Håvard Vognild, Prosjektleder NFK.